A magyar, aki felforgatta Hollywoodot
2019. szeptember 4. 10:47
A filmben a kor adekvát zenei stílusa, a dzsessz szólal meg, s az is gyorsan eldőlt, hogy a big band zenének vivő erőként kell szolgálnia.

Premier előtti vetítéseken mutatják be országszerte a Kertész Mihályról, azaz Michael Curtizről, a Casablanca legendás magyar rendezőjéről szóló Curtiz – "A magyar, aki felforgatta Hollywoodot" című filmet, amelyet a magyar mozik szeptember 12-től vetítenek.

Michael Curtiz azon kevés magyarok közé tartozhat, akinek élete és személyisége nemzetközi viszonylatban is érdekes lehet – mondta Topolánszky Tamás Yvan, a film rendezője és forgatókönyvírója a sajtóvetítést követő tájékoztatón kedden Budapesten.

Hozzátette: Kertész Mihály olyan nemzetközi álomkarriert futott be, amelyre sok filmes vágyik, de személyiségében képtelen volt amerikanizálódni, s ebből sok humorforrás adódott.

Ezt igyekeztek bemutatni a filmben is amellett, hogy emléket kívántak állítani a rendezőnek és felhívni a figyelmet, hogy büszkék lehetünk rá mogorva és zsörtölődő személyisége ellenére is.

Sümeghy Claudia, a film producere arról szólt, hogy a film forgatásakor kapcsolatba kerültek Kertész családjával, s egy személyes ereklyét, így a rendező monogrammos övét is megkapták. Emlékeztetett, hogy a film segítségével jótékony ügyeket tudnak támogatni, emellett az alkotás elnyerte a 42. Montréali Nemzetközi Filmfesztivál fődíját.

Kitért arra is, hogy a visszajelzések szerint a hangulatteremtés, a látvány- és zene összessége, a korhűség nyeri el a nézők elismerését.

A film története szerint 1942-ben, amikor a magyar származású filmrendező, Kertész Mihály "Casablanca" című romantikus filmjét forgatta, az Egyesült Államok már belépett 2. világháborúba. A háborús propaganda támogatására az állami vezetés hivatalnokokat rendelt a készülő filmek felügyeletére, amely a rendezőt számos akadály elé állította a magánéleti kihívások mellett.

Bak Zsuzsanna, a film forgatókönyvírója elmondta: a film 85 százalékban a valóságot ábrázolja, az eltérések főként a történésbeli időzítések. Hozzátette, hogy a Kertész Mihály mellé kirendelt hivatalnok, Johnson karaktere nem valós, de a filmben bemutatott állami filmes kontroll valóban létezett. Kertésznek valóban volt egy lánya, aki szerette volna felvenni vele a kapcsolatot, de kérdéses, hogy a "Casablanca" forgatásakor történt-e ez – tette hozzá.

A felkérés szerint a filmben a kor adekvát zenei stílusa, a dzsessz szólal meg, s az is gyorsan eldőlt, hogy a big band zenének “vivő erőként” kell szolgálnia – mutatott rá Subicz Gábor, a film zeneszerzője.

Szerző: admin