Célkeresztben a Klubrádió, miközben a kábelszolgáltatók torkába nyomták a Pesti TV-t
2020. szeptember 16. 12:43
Nem várt bejelentés lett a Klubrádió frekvenciájának elvonása február 14-től. Jelentéktelen szabályszegésre, de szabályosan hivatkozik a megszüntetés jogára a Médiahatóság. Mindeközben hétfőtől a gyanútlanul előfizetett kábelcsomagunk része a több mint lábszagú minőségi színvonallal startoló Pesti TV. Ez utóbbiról nem várt tényeket is megtudtunk.

Polyák Gábortól elsőként arról a szakmai háttérről érdeklődtünk, amely lehetővé teszi a kéretlen politikai csatornák felbukkanását a hálószobánkban.

„Nehéz helyzetben vagyok a választ illetően, mert itt egyértelműen üzleti és nem médiaszakmai kérdésről van szó. Ha Ön indítana egy homechannel-t és kellő anyagi háttere van, azt is bevásárolhatja egy kábelszolgáltató kínálatába” – válaszolta a Mérték Médiaelemző Műhely vezetője.

A nevezett esetben az mindenesetre több mint feltűnő, hogy egy elvileg teljesen ismeretlen, hírportálból tévécsatornává bővült propagandamédia miből képes azonnal kábelcsomagban landolni, még ha ismerjük is a feltételezett kormánytámogatással bélelten dagadó vitorláit.

Az viszont kevéssé ismert tény – tette hozzá –, hogy a kábelszolgáltatók kemény összegeket fizetnek a csatornáknak s a feltételezhetően kényszer hatására, képernyőkre tolakodó propagandacsatorna ebből a vetületből nézve, hatalmas összeghez juthat a fent említett média, kvázi közpénztutajon szédelegve. Fix bevételhez és a nézettségtől függetlenül – újabb ügyes pénzkifizetőhellyel segítve a „kiváló” szerkesztőség színvonaltalan lakájlojalitását.

Ugyanis a kábelpiac a legfontosabb finanszírozója a televíziós piacnak. A történet ráadásul nem egyedülálló és teljesen véletlenül szintén NER-érdekeltségű.

Hasonló történt az Antenna Hungáriánál,ami ráadásul állami cég, amikor se szó se beszéd, az Andy Vajna érdekeltségébe tartozó és még el sem indult Izaura TV-t felvette a csomagjába: „bár nagyon kevés szó esik erről, de igen komoly hatalmi tényező a műsorterjesztés és műsorszórás kézben tartása”.

Ennél jóval drámaibb a Klubrádió sorsa. Bár nem ismerni egyelőre teljes mértékben a pontos részleteket, a történtek előképeként említette a Civil Rádió sorsát, ami jogilag nagy vonalakban, hasonló módon került lefejezésre: „ez azért rossz hír, mert a Civil Rádió már túl van két bírósági ítéleten is, bár a Civil nem azért ment bíróságra, hogy megváltoztassa a döntést, mert az sajnálatosan jogszerű volt, még ha pitiáner is” – vázolta a részleteket Polyák Gábor.

S hozzátette, „A Civil Rádió azt szerette volna elérni, hogy a bíróság kérje az Alkotmánybíróságtól a Médiahatóság döntésének felülvizsgálatát. Esetükben azonban a bíróság egyik fokon sem fordult az Alkotmánybírósághoz”. Annyi lehetőségük maradt még, hogy alkotmányjogi panasszal élnek-e – ennyivel előrébb járnak a Klubrádió várható útján. Ez utóbbi esetében ráadásul még jelentéktelenebb jogsértésekről lehet beszélni, amik egy éven belül követték egymást. Viszont a Médiatanács döntését megalapozottá teszik.

Technikailag viszont minden adott, hogy a bírósági procedúrától függetlenül, február 14-őn éjfélkor lekapcsolják a Klubrádiót. Polyák Gábor szerint, a kérdés csak az, hogy addig lezajlik-e a pályáztatás, milyen feltételekkel, mert az is előfordulhat, hogy eleve zenei rádiót akarnak hallani az eddigi „talkradio” helyett.

„Mert ez a szándék alapjaiban határozná meg a Klubrádió megmaradt lehetőségeit. Ha az online térbe szorulnának, oda persze nem kell pályázni, de annyira beszűkítené a hallgatottsági lehetőségeket, hogy egy ilyen perverz megoldás is a Klubrádió végét jelentené.

Egyelőre bízzunk abban, hogy egyszer már talpra tudtak állni vesztes helyzetből” – vázolta a lehetőségeket Polyák Gábor médiaelemző a Hírklikk megkeresésére. 

- a szerk.

 

Szerző: admin